لیزر موهای زائد : روشی موثر و ماندگار برای از بین بردن موهای زائد

دهه هاست که بسیاری از افراد با استفاده از روش های مختلف، اقدام به از بین بردن موهای زائد بدن می کنند؛ از تیغ و موم و دستگاه اپیلیدی گرفته تا انواع کرم های موبر، همواره طرفداران خاص خود را داشته است؛ با این وجود، پیشرفت تکنولوژی، فناوری های جدیدی را برای از بین بردن موهای زائد فراهم آورده است که از جمله جدیدترین آن ها، لیزر موهای زائد است. این روش نوین، به دلیل سهولت انجام و همین طور نتایج ماندگار آن، در سال های اخیر رواج و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، درخصوص لیزر موهای زائد توضیحات کلی ارائه دهیم و بدین وسیله به برخی از پرسش هایی که ممکن است در ذهن شما در این خصوص وجود داشته باشد؛ پاسخ دهیم؛ پس تا انتها با کلینیک لبخند همراه باشید.

لیزر صورت

لیزر موهای زائد چیست؟

پیش از این که بگوییم لیزر موهای زائد چیست، باید به این موضوع بپردازیم که به هرمویی که در نقاط مختلف بدن رشد می کند، موی زائد گفته نمی شود بلکه موی زائد به موهایی می گویند که از نظر ظاهری ضخیم و تیره هستند و در قسمت هایی مانند صورت، گلو، دور ناف و یا سینه ها رشد می کنند. به عبارت دیگر، موهای زائد با دیگر موهای بدن از نظر ظاهر و سرعت رشد متفاوت است و غالباً در افراد به ویژه خانم ها ایجاد ناراحتی می کند.

به برداشتن موهای زائد بدن با استفاده از لیزر، لیزر رفع موهای زائد گفته می شود. در این روش، فولیکول های موهای زائد به کمک تکنیکی تحت عنوان  نور گرمایی ( Photothermalysis ) از بین می رود و در نتیجه موها نیز ناپدید می شوند.با استفاده از لیزر موهای زائد شما میتوانید لیزر فول بادی انجام دهید. لیزر فول بادی به معنای لیزر موهای زائد برای کل بدن هست.

لیزر موهای زائد چه مکانیسمی دارد؟

در لیزر از نورهای نامرئی و مرئی برای حذف رنگ دانه ‌های مو استفاده می شود. به رنگ دانه‌ هایی که در پوست و مو وجود دارد،  ملانین گفته می شود. ملانین به میزان زیادی در دور و اطراف فولیکول‌ های مو (ریشه مو) و هم چنین در ساقه مو یافت می‌شود. این رنگ دانه ها قابلیت جذب نور لیزر را دارند و جذب این نور و انرژی آن موجب می شود که دمای ملانین ها افزایش پیدا کند.  

در واقع، بالا رفتن دما در فولیکول یا همان ریشه مو، موجب می شود که فولیکول ها از میان بروند. وقتی فولیکول های مو به دلیل نور لیزر تخرب می شوند، موها دیگر رشد نمی کنند و موهای موجود نیز پس از یک تا دو هفته می ریزند و در محلی که لیزر انجام شده است، دیگر مویی نمی روید.  

به عبارت دیگر، مکانیسم لیزر بدین صورت است که نور ساطع شده از لیزر جذب ملانین مو می شود و با متمرکز شدن این نور روی ملانین ها، دمای آن را را بالا می برد و همین افزایش دما، به نابودی و از بین رفتن ریشه موها منجر می شود. به همین دلیل گفته می شود که کسانی که پوستی روشن و موهایی تیره و ضخیم دارند، بهترین کاندید برای انجام لیزر هستند و شانس بیشتری دارند که با انجام لیزر، برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوند. لیزر موهای زائد برای همه افراد در شرایط خاص مناسب نیست. برای مثال لیزر در بارداری و شیردهی به افراد پیشنهاد نمیشود و فقط با اجازه پزشک در دوران بارداری انجام میشود. در سه ماه دوران شیردهی هم توصیه به انجام لیزر موهای زائد نمیشود. 

در لیزر موهای زائد، معمولاً طول مدت پالس‌های لیزر و همین طور طول موج نور مورد استفاده در آن، با توجه به رنگ پوست و مو و نوع آن متغیر است. هدف نهایی از انجام این کار، از بین بردن فولیکول های مو بدون ایجاد آسیب در بافت های اطراف و سطح پوست است. سوال خیلی از افراد این است که آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟. لیزر موهای زائد روشی کاملا ایمن و بی خطر است زیرا لیزری که در دستگاه به کار رفته دارای قدرت نفوذ کمی هست و فقط فولیکول مو را از بین میبرد.

لیزر موهای زائد

انواع طول موج دستگاه های لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد طول موج های مختلفی دارند که در ادامه به توضیح مختصر آن می پردازیم:

·        طول موج روبی

لیزر روبی را می توان اولین دستگاه لیزر موهای زائد محسوب کرد. لیزر روبی بالاترین میزان جذب نور در ملانین های پوست و مو را دارد و به همین دلیل به راحتی می توان از آن برای افرادی با پوست روشن و موهای نازک تیره و روشن استفاده کرد. از آن جایی که این لیزر جذب بالایی در ملانین پوست دارد، بهتر است برای کسانی که پوستی تیره دارند، استفاده نشود زیرا می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود.

یکی از معایب لیزر روبی، عملکرد آن نسبت به دیگر انواع لیزرهاست و به همین دلیل برای حصول نتیجه مطلوب، جلسات بیشتر لیزر مو ضروری است. لیزر موهای زائد نیاز به مراقبت دارد و ما باید نسبت به این مراقبت ها آگاه باشیم. رعایت کردن مراقبت های بعد از لیزر باعث دوبرابر شدن نتیجه لیزر ما میشود.

·        طول موج آی پی ال

در بیشتر انواع دستگاه های لیزر از پرتو نور تک رنگ در یک طول موج استفاده می شود، ولی در لیزر آی پی ال از پرتو نور چند رنگ با طیف گسترده استفاده می شود. لیزر آی پی ال می تواند بخش های وسیع تری را با سرعت بتا مورد هدف قرار دهد و در عین حال، روی نقطه خاصی متمرکز شود.  
اثرگذاری این نوع از لیزر برای مدت طولانی هنوز اثبات نشده است و برای پوست های تیره مناسب نیست. این نوع لیزر به نسبت انواع دیگر ارزان تر است ولی نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید. یکی از مزایای استفاده از لیزر آی پی ال این است که می تواند در کنار از بین بردن موهای زائد به درمان عوارض پوستی همچون آکنه، مشکلات عروقی پوست و هم چنین جوانسازی پوست کمک کند. لیزر موهای زائد مردان هم یکی از خدمات پرطرفدار بین آقایان است. آقایان میتوانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند و از نتیجه آن لذت ببرند. بیشترین تقاضای آقایا برای لیزر موهای زائد در ناحیه آنکارد صورت است.

لیزر موهای زائد آقایان

·        طول موج دایود

یکی از جدیدترین انواع لیزر موهای زائد است که می تواند درمانی بی خطر را به همراه داشته باشد.

لیزر برای از بین بردن موهای زائد از طول موج بالایی استفاده می کند و همین امر موجب می شود تا به عمق پوست نفوذ کند و به ملانین موجود در سطح پوست آسیبی وارد نشود.

لیزر دایود  برای لیزر بیکینی بسیار مناسب است. چون ناحیه بیکینی موهای ضخیم و تیره دارد.  این لیزر مناسب پوست های روشن تا متوسط است و با وجود این که استفاده از این نوع لیزر مو، کم خطر است باز هم ممکن است عوارض جانبی مانند کهیر، سوزش پوست و … وجود دارد.

·        طول موج اندیاگ NDYAG

این لیزر هم از به روزترین انواع لیزر است که به طور ویژه ای به منظور از بین بردن موهای زائد برای پوست های برنزه و تیره کاربرد دارد. از آن جایی که استفاده از این نوع لیزر بسیار جدید است هنوز تحقیقات کافی در خصوص ماندگاری استفاده از آن انجام نشده است.

طول موج اندیاگ NDYAG این توانایی را دارد که از ملانین پوست عبور کند و هموگلوبین های فولیکول مو را تحت تاثیر قرار دهد.

·       طول موج الکساندرایت (الکس)

لیزر با طول موج الکساندرایت یا الکس یکی از مدرن ‌ترین دستگاه های لیزر موهای زائد در دنیا محسوب می شود. طول موج مورد استفاده در این نوع لیزر کوتاه است و به همین دلیل برای پوست های روشن نسبت به پوست های تیره به مراتب کارایی بیشتری دارد.

هم چنین لیزر الکساندرایت می تواند مناطق وسیع تری را پوشش دهد و به همین دلیل کار درمان و از بین بردن موهای زائد با آن با سهولت بیشتری قابل انجام است. استفاده از این نوع لیزر برای مردم ایران بسیار توصیه می شود زیرا با نوع و رنگ پوست نژاد ایرانی بسیار سازگار است.

عملکرد لیزر الکس براساس جذب انتخابی نور است به این معنی که اشعه لیزر به طور مستقیم وارد پوست می شود و فولیکول مو را از بین می برد و در این میان هیچ آسیبی به سطح پوست وارد نمی شود. در واقع با وجود این قابلیت فولیکول مو بیشترین آسیب را می بیند در حالی که بافت های اطراف عارضه ای را تجربه نمی کنند.

در  هنگام استفاده از این نوع لیزر، هر چه موها ضخیم تر و  تیره‌ تر باشند، لیزر تاثیر بیشتری خواهد داشت و افرادی که دارای این قبیل موها و پوست روشن هستند، بهترین کاندید استفاده از لیزر الکس محسوب می شوند.  این نوع لیزر روی موهای کرکی و بور اثر ندارد.

توجه به این نکته لازم است که هیچ مدل دستگاه لیزری، حتی جدیدترین و پیشرفته ترین انواع آن، قادر نیست تا موهای زائد را به طور کامل از میان بردارد و به طور کلی، هدف کاهش تراکم این موها است.

انجام لیزر موهای زائد برای تمام سنین پیشنهاد نمیشود. بهترین سن برای لیزر موهای زائد بعد از کامل شدن دوران بلوغ و تا زمان سفید شدن موهای بدن است.

لیزر موهای زائد با دستگاه پلاتینیوم پلاس

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس دستگاهی قوی و با تلفیق سه طول موج دایود،الکس و اندیاگ است. لیزر با دستگاه پلاتینیوم بهترین دستگاه برای پوست و مو ایرانیان است چون هر سه طول موج را داراست.

لیزر پلاتینیوم نسبت به سایر روش های لیزر موهای زائد، مزایای زیر را دارد:

  • موثرتر است و نتایج ماندگارتری دارد.
  • برای انواع پوست و مو مناسب است.
  • عوارض جانبی کمتری دارد.
  • زمان کمتری برای درمان نیاز دارد.

لیزر پلاتینیوم برای از بین بردن موهای زائد در تمام نقاط بدن، از جمله صورت، بدن و ناحیه تناسلی استفاده می شود.

لیزر پلاتینیوم یک روش ایمن است، اما مانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است عوارض جانبی خفیفی داشته باشد. این عوارض جانبی معمولاً کوتاه مدت هستند و شامل موارد زیر می شوند:

  • قرمزی و تورم در ناحیه درمان
  • خارش
  • احساس سوزش

لیزر پلاتینیوم معمولاً به ۶ تا ۸ جلسه درمان برای از بین بردن کامل موهای زائد نیاز دارد. فاصله بین جلسات درمان معمولاً ۴ تا ۶ هفته است.

هزینه لیزر موهای زائد با دستگاه پلاتینیوم به عوامل مختلفی، از جمله اندازه ناحیه درمان، تعداد جلسات درمان و موقعیت مکانی کلینیک بستگی دارد.

اگر به دنبال روشی موثر و ماندگار برای از بین بردن موهای زائد هستید، لیزر پلاتینیوم گزینه مناسبی برای شما است.

قبل و بعد از لیزر موهای زائد

خدمات لیزر موهای زائد

به دلیل اهمیت حذف موهای زائد در زیبایی صورت و بدن، افراد زیادی از خدمات لیزر استفاده می کنند. با این وجود همه افراد نتایج مطلوب را دریافت نمی کنند، کلینیک لبخند یکی از مراکزی است که متقاضیان می توانند در آن از خدمات لیزر انتخابی یا لیزر فول بادی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.برای استفاده از خدمات کلینیک لبخند و مشاوره با متخصصین میتوانید فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید.

سخن پایانی

از مدت ها پیش از بین بردن موهای زائد یکی از دغدغه های افراد مختلف از جمله خانم ها بوده است. روش های مختلفی هم به این منظور به وجود آمده است که یکی از پیشرفته ترین و موثرترین آن ها، لیزر موهای زائد است.

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، باعث از بین رفتن فولیکول موها می شود و رشد آن ها را برای همیشه متوقف می کند.