پی آر پی;روشی طبیعی برای جوانسازی پوست و تقویت مو

پی آر پی یکی از موثرترین و بهترین روش هایی است که در کلینیک های زیبایی، جایگاه ویژه ای دارد. امروزه با پیشرفت روزافزون فناوری، متدهای نوینی برای جوانسازی پوست و همین طور درمان ریزش مو در دسترس است.

پی آر پی

ولی پی آر پی چیست؟ اجازه دهید برای آشنایی اجمالی با این روش مثالی بزنیم؛ احتمالاً تاکنون بارها بخش های مختلف بدن شما دچار جراحت و زخم شده است و هر بار، مقداری از ترکیبات خون روی بخش مورد نظر لخته شده و دلمه بسته است؛ این لخته ها، در واقع پلاکت های خون است که به درمان زخم ها کمک می کند. در پی آر پی نیز از همین شیوه طبیعی استفاده می شود، به این معنی که در آن، پلاسمای غنی از پلاکت به نواحی آسیب دیده بدن تزریق می شود.

اگر مایل هستید تا در خصوص این شیوه درمانی اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای این مقاله با کلینیک لبخند همراه باشید.

پی آر پی چیست؟

پی آر پی که در زبان انگلیسی به آن Platelet-Rich Plasma می گویند، در واقع تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به بخش های آسیب دیده پوست است. همان طور که می دانید، یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده خون، پلاکت ها هستند و می توانند در رشد سلولی بخش های مختلف بدن موثر باشند. در روش پی آر پی، پلاسما را از خون جدا کرده و آن را غنی می کنند.

یکی از مهم ترین نتایج استفاده از این روش ، کمک به تولید سلول های جدید و رشد آن ها در بخش های آسیب دیده بدن است که همین امر می تواند منجر به تسریع روند بهبودی زخم شود.

پلاکت خون

 

روش انجام پی آر پی چگونه است؟

همان طور که گفتیم پی آر پی یک روش طبیعی است به این معنی که برای به دست آوردن پلاکت، از خون خود فرد استفاده می شود؛ بدین صورت که در ابتدا، پزشک متخصص حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی لیتر خون از دست فرد می گیرد؛ این میزان تقریباً به اندازه خونی است که برای آزمایش خون های روتین از افراد گرفته می شود؛ سپس نمونه خون گرفته شده را در دستگاه سانتریفیوژ می گذارند تا پلاکت خون از دیگر اجزای آن جدا شود. آنچه در انتهای این پروسه به دست می آید، محلولی است که از پلاکت های خون غنی است و می تواند با تزریق به نواحی آسیب دیده بدن، به تسریع بهبودی آن ها کمک کند.

انواع پی آر پی

از پی آر پی می توان در بخش های مختلف بدن استفاده کرد با این حال برای استفاده از این روش باید به یک مرکز یا کلینیک معتبر زیبایی مراجعه کنید و از پزشک متخصص مشاوره های لازم را دریافت کنید. در این صورت پزشک با توجه به شرایط شما و نوع آسیبی که وجود دارد به شما خواهد گفت که آیا این روش درمانی برایتان سودمند است یا خیر.

هم چنین شما می توانید با مراجعه به کلینیک لبخند، نه تنها از مشاوره رایگان تخصصی راجع به انواع روش های نوین زیبایی مطلع شوید، بلکه از ارائه بهترین خدمات نیز بهره مند شوید.

با این حال بد نیست بدانید که به طور کلی پی آر پی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • پی آر پی مو
  • پی آر پی جوانسازی پوست دست
  • پی آر پی اطراف چشم
  • پی آر پی گردن و صورت

کاربردهای مختلف پی آر پی

شاید به کار بردن لفظ نواحی آسیب دیده بدن، این تصور ذهنی را در شما به وجود آورد که تنها کاربرد پی آر پی درمان زخم و جراحات و ضایعاتی از این دست است ولی در واقع پی آر پی یک روش درمانی برای زیباسازی و جوانسازی پوست است و هم چنین برای ریزش مو و کمک به رشد بیشتر آن نیز کاربرد دارد؛ در ادامه به مهم ترین کاربردهای این روش درمانی منحصر به فرد اشاره می کنیم.

پی آر پی مو

 

پی آر پی مو

همیشه یکی از معضلاتی که بر سر راه زیبایی چهره افراد وجود دارد، ریزش یا کم پشتی موهاست، پی آر پی مو می تواند در زمینه های مختلف به رشد بیشتر موها کمک کند؛ از جمله:

  • کاشت مو : یکی از اصلی ترین کاربردهای پی آر پی، هنگامی است که فرد اقدام به کاشت مو می کند؛ در این شرایط، پزشک متخصص پس از کاشت موها، با استفاده از تزریق پی آر پی، کمک می کند تا زخم ها زودتر بهبود یابند و از بروز اسکار پیشگیری شود. هم چنین، این تزریق باعث می شود که گرافت ها با سرعت بیشتری در محل قرارگیری خود مستحکم شوند و رشد موهای تازه کاشته شده تسریع یابد.
  • تقویت مو: مردانی که از بیماری آلوپسی آندروژنیک یا طاسی سر رنج می برند؛ می توانند با استفاده از روش درمانی پی آر پی، تا حدود زیادی موهای خود را تقویت کنند و مانع ریزش بیش از حد آن شوند.

پی آر پی صورت

پی آر پی صورت

  • جوانسازی پوست: جوانسازی پوست با پی آر پی یکی از کاربردهای محبوب و بسیار پرطرفدار این روش درمانی است. بسیاری از افرادی که از چین و چروک پوست صورت خود شکایت دارند یا این که جای جوش و جای زخم روی پوست آن ها وجود دارد، می توانند با استفاده از این روش، تغییرات چشمگیری در ظاهر خود به وجود بیاورند.

از آن جایی که پی آر پی باعث تحریک رشد سلول ها می شود، می تواند به درمان آسیب های پوستی و جوانسازی آن کمک قابل توجهی کند.  

  • التهابات پوستی: کاهش التهابات پوستی، از دیگر کاربردهای استفاده از روش درمانی پی آر پی است.

عوارض پی آر پی

پی آر پی نیز درست مانند هر عمل زیبایی دیگری، دارای عوارض است ولی نسبت به بسیاری از شیوه های درمانی دیگر عوارض کمتری دارد. مهم ترین دلیل این که این روش دارای عوارض کمی است این است که پزشک متخصص خون مورد نیاز را از بدن فرد متقاضی می گیرد بنابراین احتمال بروز علائم آلرژیک کم می شود.

با این حال ممکن است در این روش، بعد از تزریق پلاکت، در نواحی تحت درمان مختصر خونریزی، قرمزی و کبودی عارض شود که طبیعی است و پس از گذشت چند روز از بین می رود ولی در صورتی که برای انجام پی آر پی به یک کلینیک معتبر مراجعه نکنید، احتمال دارد دچار عوارض بیشتری شوید که برخی از آن ها در ادامه آمده است:

  • کبودی غیرمعمول و عمیق
  • درد و خونریزی
  • کبودی
  • تورم و آسیب های عصبی و بافتی

نکات مهم قبل از درمان با پی آر پی

  • بهتر است حداقل دو روز پیش از انجام پی آر پی آب فراوانی بنوشید تا بدن شما به طور کامل هیدراته باشد.
  • از دو هفته قبل از پی آر پی، چربی و کافئین کمتری در رژیم غذایی خود دریافت کنید.
  • در صورتی که از داروها یا مکمل های خاصی استفاده می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروها می توانند کبودی پوست را افزایش دهند بنابراین لازم است که دو یا سه هفته قبل از انجام پی آر پی، زیر نظر پزشک، مصرف آن ها را قطع کنید.

نکات مهم بعد از درمان با پی آر پی

  • نواحی را که در آن ها پی آر پی انجام شده است لمس نکنید تا انتقال آلودگی به حداقل برسد.
  • سعی کنید چند روز نخست پس از انجام این عمل، از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • از کمپرس گرم یا سرد در نواحی تحت درمان استفاده نکنید و این نواحی را نشویید.
  • سعی کنید به صورت نیمه خوابیده استراحت کنید.
  • تا یک ماه پس از انجام پی آر پی، از ضد آفتاب استفاده کنید.

پی آر پی برای چه کسانی مناسب نیست.

هر چند که پی آر پی یک روش نوین برای بهبود آسیب های بدن است و استفاده از آن عوارض کمی را در پی دارد ولی انجام آن برای همه مناسب نیست. در ادامه این مطلب می توانید ببینید که انجام پی آر پی برای چه کسانی مناسب نیست؛ پس اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، حتماً پیش از انجام این تزریق، پزشک متخصص خود را از وضعیت سلامتیتان مطلع کنید.

  • کسانی که به بیماری های زمینه ای همچون سرطان و به ویژه سرطان پوست مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیماری های مزمنی مثل دیابت ابتلا دارند.
  • اشخاصی که از سندروم عملکرد پلاکتی رنج می برند و دارای نقص ایمنی هستند.
  • کسانی که ناپایداری همودینامیکالی دارند.
  • اشخاصی که از داروهای ضد انعقاد خون نظیر آسپرین استفاده می کنند.

سخن پایانی

پی آر پی، استفاده از پلاکت خون غنی شده است. در این روش، از فرد تحت درمان، مقدار کمی خون گرفته می شود و پلاکت آن با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ جدا شده و مجدداً در محل آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.

جوانسازی پوست، کمک به رشد موها و پیشگیری از ریزش آن ها، ترمیم زخم ها و از بین بردن جای جوش و زخم و … از جمله کاربردهای این روش درمانی است.